4 lessen die je kan leren van een professionele spreker

Van potential tot professional… Een weg die iedere professioneel spreker af heeft moeten leggen om te komen waar hij/zij nu staat. Dat lijkt vaak makkelijker dan het is. Gewoon je verhaal vertellen op het podium. Enige wat je nodig hebt is een verhaal en de durf om het te doen. Maar niets is minder waar. Professioneel sprekers maken een hele reis om zichzelf daadwerkelijk professioneel spreker te mogen noemen. Daarom kun je enorm veel van ze leren. Want als er iets is wat deze professionals hebben gedaan in hun carrière, is het sleutelen aan zichzelf. Daarom delen we graag 4 belangrijke lessen over sprekerschap met je die je kan leren van een professioneel spreker. Lees je mee? 

Hoe je een master in retorica wordt

Kende je het begrip ‘retorica’ al? Retorica betekent letterlijk ‘de kunst van het spreken’ en is het leven geroepen door een aantal oude grootheden. Aristoteles, Cicero en Quintilianus zijn dé grondleggers van de spreekkunst, de kunst van het openbaar spreken. Als professioneel spreker een belangrijke kunst om in de vingers te hebben, dus.  

Wat houdt retorica precies in?

Retorica is dus de kunst van spreken in het openbaar. De benadering van retorica is afhankelijk van welke grondlegger je aanhoudt. Maar om het bij het algemeen bekende verhaal te houden, houden we hierin de theorie van Aristoteles aan. Hij pleitte ervoor dat retorica bestaat uit drie essentiële onderdelen: ethos, pathos en logos. Hierbij is ethos de ethiek van de spreker, de mate van geloofwaardigheid die hij/zij uitstraalt, logos de logische opbouw van het verhaal, de begrijpelijkheid, en pathos het gevoel wat een spreker oproept, de mate waarin wat hij/zij zegt het publiek raakt en/of boeit.  

Nu is dit natuurlijk enorm beknopt, maar in de grote lijnen hebben deze drie factoren invloed op of een verhaal wel of niet binnenkomt bij je publiek. Professioneel sprekers zijn dan ook echte meesters van de retorica en weten alle drie deze aspecten zo in te zetten dat zij hun publiek volledig kunnen meenemen in hun verhaal. Natuurlijk hebben wij ook zo onze tools om je daarmee op weg te helpen. Zo werken wij vanuit Speakers Club altijd met een S.C.I.L-assessment: een persoonlijkheidstest en coachingssessie om de interactievaardigheden van onze sprekers in kaart te brengen en inzicht te krijgen in welke middelen zij van nature kunnen inzetten om impact te maken op hun publiek. 

Meer weten over onze S.C.I.L.-assessment en wat dit voor jou als spreker kan doen om jouw performance naar the next level te tillen? Je vindt alle info hier. 

Wat ervoor zorgt dat je boodschap bij je publiek beklijft 

Het laatste wat je wil nadat je jouw presentatie hebt gegeven is dat mensen onmiddellijk weer vergeten wat je nu ook alweer precies vertelde. Daarom is iedere presentator, spreker of leidinggevende op zoek naar manieren waarop hij/zij de meeste impact kan maken. En laat een professioneel spreker daar nu meester in zijn.  

Om te zorgen dat je boodschap bij je doelgroep blijft hangen, is het van uiterst belang dat je je doelgroep goed kent. Wat voor mensen heb je voor je zitten? Waar gaan zij op aan? Waar hebben ze behoefte aan? Gooi je hoge ogen als spreker wanneer je op het gevoel van het publiek inspeelt – ook wel ‘Sensus’ genoemd – of onthouden zij beter wat je hebt verteld als je, à la de ‘Intellektus’, vooral feiten en onderzoek deelt? Houdt jouw publiek van taligheid, woordspelingen en gevatte opmerkingen, zoals een ‘Lingua’? Of werkt het juist beter om je lijf in de strijd te gooien en mensen te overtuigen met jouw stem en jouw handgebaren, jouw ‘Corpus’? Vergeet hierin ook zeker de rol van het ontwerp van je presentatie niet, de vorm waarin je jouw informatie deelt. Ongeacht welke communicatiestijl jouw publiek hanteert, de visualisatie van jouw boodschap draagt altijd bij aan memorabele informatieoverdracht. De oude meesters van retorica bezaten slechts hun lijf en stem om hun boodschap over te brengen, maar wij beschikken inmiddels over veel meer middelen. Laten we die dan ook slim inzetten!  

Of je nu de ambitie hebt om professioneel spreker te worden of jouw functie van jou vraagt om regelmatig te spreken voor groepen, weten hoe je doelgroep in elkaar zit, welke communicatiestijl zij hebben en wat hun behoefte is, is altijd een verrijking op je performance. Jouw boodschap blijft namelijk het beste hangen als je de (visuele) taal van jouw doelgroep spreekt.   

Wil jij je zo goed mogelijk voorbereiden op hoe je jouw doelgroep kan bedienen? Download dan ons gratis presentatiecanvas om je op weg te helpen!  

Mockup - PresentatieCanvas

PrESENTATIE CANVAS©

Het Speakers Club presentatiecanvas© zet je aan tot denken!

Welke boodschap je wil overbrengen, hoe sluit je aan bij je doelgroep en welke middelen je gaat inzetten. Vul het in met je eigen content!

What is your next level?

Hoe je authentiek blijft op het podium (zelfs als je hetzelfde verhaal deelt) 

Authentiek blijven op het podium – hoe doe je dat nu precies? Zeker wanneer je als professioneel spreker regelmatig hetzelfde verhaal deelt, kan het best lastig zijn om authentiek te blijven. Je hebt jouw ‘praatje’ immers al zo vaak gedaan, het moet natuurlijk niet klinken alsof je het letterlijk opdreunt. Ook is het belangrijk dat je in je inhoud en ontwerp authentiek blijft: copycats vallen direct door de mand. Wanneer jij jouw verhaal niet volledig voelt (omdat het gekopieerd of afgekeken is), zal je niet de impact maken op je publiek die je zou willen maken.

Een goed voorbeeld van een authentieke spreker: Joseph Oubelkas

Wanneer je kijkt naar de grotere spelers binnen de wereld van professioneel spreken, zal je direct merken dat deze speakers als geen ander weten hoe ze authentiek moeten blijven. De sleutel tot succes zit hem daarin in heel dicht bij zichzelf blijven. Waarom doe je wat je doet? Wat heb jij met het onderwerp wat je bespreekt tijdens jouw keynote? Daarom zetten ze hun krachten & kwaliteiten, maar ook de unieke ervaringen die ze hebben opgedaan, in als selling point. Als jij het lef hebt om alles wie je bent en wat je kan te omarmen, sta je heel sterk op het podium, iedere keer weer.  

Het gaat om het doorvoeren van een personal brand, het plaatje van alle kanten laten kloppen. En dat werkt alleen als je in alles wat je communiceert, wat je deelt tijdens jouw keynote, heel dicht bij jezelf houdt. Dat klinkt soms makkelijker dan het is… Professioneel sprekers kijken zichzelf dan ook constant aan in de spiegel. Dit is geen vak om je meester te maken als je niet van zelfontwikkeling en –reflectie houdt 😉  

Hoe je iets moeilijks als openbaar spreken makkelijk kan doen lijken

Een van de grootste uitdagingen van ieder ambacht: iets wat ontzettend ingewikkeld is en veel oefening behoeft eruit laten zien alsof het moeiteloos gaat. Hoe vaak kijk je niet naar een performance van een band, danser of kunstenaar en denk je “Dat ziet er super simpel uit, dat zou ik ook wel kunnen?”. Het is niet voor niets dat commentaar geven vanaf de zijlijn altijd makkelijker is dan in het veld staan…  
 
Ook professioneel sprekers zijn een kei in moeilijke dingen makkelijk doen lijken. Openbaar spreken is immers voor veel mensen een behoorlijk grote angst. Toch staan deze professionals er zonder zichtbare zweetdruppels op hun voorhoofd en klamme handjes. Hoe dat kan? Ze laten helemaal niets aan het toeval over. Zij weten precies wie ze in de zaal hebben zitten, wat voor tools ze kunnen inzetten om de juiste snaar te raken. Ze oefenen tot ze erbij neervallen, kennen hun keynotes van voren tot achteren uit hun hoofd. Dat maakt dat ze hun verhaal kunnen vertellen alsof het niets is. Alsof ieder ander dit ook met twee vingers in de neus kan. Maar niets is minder waar.

zelf aan de slag?

Wil jij ook aan de slag met jouw sprekersskills en heb jij ambitie om op grote podia te staan als spreker? Schrijf je dan in voor onze masterclass ‘Professioneel Spreken’. Daarin leer je in twee dagen alle ins en outs van succesvol sprekerschap en nemen we je mee in de essentiële pijlers van een geslaagde performance: ‘Content’, ‘Design’ & ‘Delivery’. Ben jij erbij?

Mockup - PresentatieCanvas

MAILSERIE: 'dit kan je leren van een professioneel spreker'

Wil jij aan de slag met de 4 sprekerslessen van professionele sprekers? Schrijf je dan hier in voor onze 5 dagen durende mailserie: iedere dag een mail met een concrete tip en opdracht om deze lessen toe te passen.

What is your next level?