Waarom Storytelling Essentieel is in Zakelijk Presenteren.
- 1 april 2025
- [rt_reading_time label="Leestijd:" postfix="minutes" postfix_singular="min."]
- By Speakers Club Coaches
PRESENTEREN, DE MEEST ONDERSCHATTE SKILL IN BUSINESS
Door: Mandy Schild & Kees Pannevis
In boardrooms, pitches, teammeetings en klantgesprekken gebeurt het dagelijks: er wordt gepresenteerd. Toch zijn veel zakelijke presentaties… saai, onduidelijk of gewoon niet overtuigend.
Niet omdat de spreker/ professional niet intelligent is. Maar omdat ze geen verhaal vertellen.
In een wereld waarin tijd en aandacht schaars zijn, wordt storytelling steeds belangrijker in business. Niet alleen om te boeien, maar om te leiden, overtuigen en inspireren.
In deze blog ontdek je waarom storytelling in business een onmisbare vaardigheid is, en hoe je het toepast om jouw presentatie of pitch next level te maken.
In Nederland wordt presenteren nog te vaak gezien als iets dat je er ‘even bij doet’. Maar hoe vaak zien we niet dat slechte voorbereiding, onduidelijke boodschappen en inspiratieloze toespraken hun doel missen? Terwijl spreken en presenteren dé manier zijn om mensen te informeren, te overtuigen of zelfs te verleiden tot een idee, een visie of een besluit.
Wie spreekt, vraagt om de kostbare tijd van zijn publiek. Het minste wat je dan kunt doen, is zorgen dat die tijd goed besteed is.
Spreken en presenteren zijn skills. Net zoals koken draait om techniek, timing en de juiste ingrediënten, geldt dat ook voor een impactvolle speech. Maar in het bedrijfsleven wordt dit nog te vaak onderschat. Daarom bouwen wij aan een beweging die ervoor zorgt dat presenteren niet langer een ondergeschoven kindje is, maar een strategische tool wordt voor iedereen die echt een verschil wil maken.
DE WAARDE VAN SPREKEN?
Bij Speakers Club is onze missie niet alleen om sprekers beter te maken, maar om de waarde van spreken en presenteren opnieuw op de kaart te zetten. En dat betekent dat we ons (ook) richten op leiders, CEO’s, professionals met grote impact—mensen die op belangrijke momenten het verschil kunnen maken door écht sterk te communiceren
Storytelling in business?
Om een storytelling in business effectief te maken, zijn er een paar eenvoudige, maar essentiële stappen die je kunt nemen.Storytelling is niet alleen voor marketeers of creatievelingen. Juist in business is het dé manier om informatie levendig, begrijpelijk én overtuigend te maken.
Waarom?
Verhalen activeren meerdere delen van ons brein – emotioneel én rationeel.
Verhalen blijven beter hangen – cijfers worden vergeten, verhalen onthouden we.
Verhalen zorgen voor verbinding – en dat is de basis van vertrouwen.
Zo pas jij storytelling vandaag toe in je presentatie
Of je nu een keynote geeft, een salespitch of een interne presentatie, je kunt direct starten met storytelling. Hier zijn een aantal praktische tips:
Begin met een herkenbaar probleem – Dit trekt aandacht en activeert empathie.
Laat de reis zien, niet alleen de uitkomst – Vertel welke obstakels er waren en hoe die zijn overwonnen.
Sluit af met verandering of impact – Wat is er nu anders? Wat is de ‘moreel van het verhaal’?
Een van de meest krachtige en simpele storytellingstructuren is de Story Spine, ontwikkeld door Kenn Adams en later omarmd door Pixar. Deze structuur werd de basis voor films als Toy Story en Finding Nemo. Waarom werkt het zo goed?
Omdat het elk verhaal richting geeft:
→ Een startpunt
→ Een keerpunt
→ Een gevolg
→ Een einde dat blijft hangen
De structuur is als volgt:
Once upon a time…
Every day…
But one day…
Because of that…
Until finally…
And ever since then…
Probeer eens deze structuur voor jouw zakelijke presentatie:
- Once upon a time… – “Onze klanten worstelden met inefficiënte processen.”
- Every day… – “Ze verloren kostbare tijd en geld.”
- But one day… – “We ontdekten een manier om dit met 40% te verbeteren.”
- Because of that… – “We bouwden een oplossing op maat.”
- Until finally… – “Hun hele workflow is nu geautomatiseerd.”
- And ever since then… – “Ze besparen maandelijks duizenden euro’s.”
3. Kies de juiste verteller
Niet iedereen op een leidinggevende positie binnen de organisatie is automatisch een goede spreker. Laat iemand presenteren die werkelijk verbinding kan maken. Of zorg dat degene die zal moeten speechen coaching krijgt om het verhaal te versterken.
4. De omgeving doet ertoe
De presentatielocatie is bepalend voor de impact. Kies een ruimte die past bij je verhaal. Ik geef presentaties in allerlei settings, maar ons clubhuys het Neherlab Auditorium blijft een favoriet. Het is een intieme, sfeervolle ruimte waar mensen zich op hun gemak voelen, en waar verhalen echt landen. Door de steile tribune heb je echt (oog)contact met je publiek. Het is dus gemakkelijk om je publiek te lezen, maar ook om interactie op te zoeken.
5. Durf anders te zijn
Experimenteer met de vorm. Moet alles in één keer? Of kun je meerdere sessies plannen? Soms werkt het beter om in kleinere groepen te presenteren, zodat mensen zich meer betrokken voelen en interactie mogelijk is. En wat doe je met je slides? Zijn ze nog steeds even saai? Met veel bullet points? Maak er iets unieks van, met de technologie van vandaag is het bijna onmogelijk om er niét iets moois van te maken. En ook hier geldt: weet je niet hoe, schakel dan professionals in. Wij kunnen ook bij presentatie design ondersteunen.
Het verschil maken
Storytelling is geen trucje. Het is een manier van denken, spreken en verbinden. Zeker in een wereld waarin aandacht schaars is en vertrouwen moeilijk te winnen, wint degene met het beste verhaal.
Of je nu een CEO bent, consultant, teamleider of salesprofessional – als je het verschil wilt maken, moet je leren hoe je je boodschap omzet in een verhaal met impact.
En dat begint met het besef: presenteren is niet vertellen wat je weet. Het is zorgen dat de ander het voelt, begrijpt en onthoudt
Check de post over Jeroen Roozendaal, bestuur RB en Manager Operations Adwise, hoe hij als echte professional een next level performance heeft neergezet.
Klaar om jouw presentatie anders aan te pakken?
Wil je leren hoe je storytelling toepast in jouw presentaties? Neem contact op of bekijk onze Masterclasses.
Training op een echt groot podium, in ons rijksmonumentaal auditorium met theater sfeer. In alle rust, intensief te werken aan jouw presentatievaardigheden met expert en sprekers 🎤 Perfecte omgeving voor het versterken van de kwaliteit in content, design, en delivery.
Voor wie? Professionals die hun presentatievaardigheden willen verbeteren. Managers die plannen, veranderingen moeten presenteren. Iedereen die aan zijn/haar presentatievaardigheden wil werken op topniveau.

Mandy Schild
“A woman on a mission” mijn missie is om het bestaande paradigma over presentaties te doorbreken. En iedereen naar zijn/haar next level te brengen.
Wil je ondersteuning, coaching of een programma volgen. Neem contact met ons op. Ook kan je nog even kijken op de download pagina voor jouw verdere eigen ontwikkeling!
CHECKLIST: MAKE IT MEMORABLE
Ben je benieuwd hoe je een memorabele presentatie kunt geven?
En hoe je ervoor zorgt dat mensen jouw boodschap onthouden?
Hier vind je een handige checklist met tips over aandacht, beweging, geheugen en meer om jouw presentatie te versterken. Download de checklist hier.
Waarom het Neherlab Auditorium?
- Uniek gebouw met een bijzonder verhaal
- Small venue voor maximaal 100 personen
- Industriële eventlocatie met een retro-chique twist
- Om de hoek bij de populaire Westfield Mall of the Netherlands
- Gemakkelijk aan te rijden vanaf de snelweg (A4) én goed bereikbaar met openbaar vervoer
- Gratis parkeren in omgeving
- Altijd verzekerd van top-notch AV-voorzieningen