Waarom Storytelling Essentieel is in Zakelijk Presenteren.

PRESENTEREN, DE MEEST ONDERSCHATTE SKILL IN BUSINESS

Door: Mandy Schild & Kees Pannevis

In boardrooms, pitches, teammeetings en klantgesprekken gebeurt het dagelijks: er wordt gepresenteerd. Toch zijn veel zakelijke presentaties… saai, onduidelijk of gewoon niet overtuigend.

Niet omdat de spreker/ professional niet intelligent is. Maar omdat ze geen verhaal vertellen.

In een wereld waarin tijd en aandacht schaars zijn, wordt storytelling steeds belangrijker in business. Niet alleen om te boeien, maar om te leiden, overtuigen en inspireren.

In deze blog ontdek je waarom storytelling in business een onmisbare vaardigheid is, en hoe je het toepast om jouw presentatie of pitch next level te maken.

In Nederland wordt presenteren nog te vaak gezien als iets dat je er ‘even bij doet’. Maar hoe vaak zien we niet dat slechte voorbereiding, onduidelijke boodschappen en inspiratieloze toespraken hun doel missen? Terwijl spreken en presenteren dé manier zijn om mensen te informeren, te overtuigen of zelfs te verleiden tot een idee, een visie of een besluit.

Wie spreekt, vraagt om de kostbare tijd van zijn publiek. Het minste wat je dan kunt doen, is zorgen dat die tijd goed besteed is. 

Spreken en presenteren zijn skills. Net zoals koken draait om techniek, timing en de juiste ingrediënten, geldt dat ook voor een impactvolle speech. Maar in het bedrijfsleven wordt dit nog te vaak onderschat. Daarom bouwen wij aan een beweging die ervoor zorgt dat presenteren niet langer een ondergeschoven kindje is, maar een strategische tool wordt voor iedereen die echt een verschil wil maken.

DE WAARDE VAN SPREKEN?

Bij Speakers Club is onze missie niet alleen om sprekers beter te maken, maar om de waarde van spreken en presenteren opnieuw op de kaart te zetten. En dat betekent dat we ons (ook) richten op leiders, CEO’s, professionals met grote impact—mensen die op belangrijke momenten het verschil kunnen maken door écht sterk te communiceren

Storytelling in business?

Om een storytelling in business effectief te maken, zijn er een paar eenvoudige, maar essentiële stappen die je kunt nemen.Storytelling is niet alleen voor marketeers of creatievelingen. Juist in business is het dé manier om informatie levendig, begrijpelijk én overtuigend te maken.

Waarom?

  • Verhalen activeren meerdere delen van ons brein – emotioneel én rationeel.

  • Verhalen blijven beter hangen – cijfers worden vergeten, verhalen onthouden we.

  • Verhalen zorgen voor verbinding – en dat is de basis van vertrouwen.

Zo pas jij storytelling vandaag toe in je presentatie

Of je nu een keynote geeft, een salespitch of een interne presentatie, je kunt direct starten met storytelling. Hier zijn een aantal praktische tips:

  1. Begin met een herkenbaar probleem – Dit trekt aandacht en activeert empathie.

  2. Laat de reis zien, niet alleen de uitkomst – Vertel welke obstakels er waren en hoe die zijn overwonnen.

  3. Sluit af met verandering of impact – Wat is er nu anders? Wat is de ‘moreel van het verhaal’?

Een van de meest krachtige en simpele storytellingstructuren is de Story Spine, ontwikkeld door Kenn Adams en later omarmd door Pixar. Deze structuur werd de basis voor films als Toy Story en Finding NemoWaarom werkt het zo goed?

Omdat het elk verhaal richting geeft:
Een startpunt
Een keerpunt
Een gevolg
Een einde dat blijft hangen

De structuur is als volgt:

  • Once upon a time…

  • Every day…

  • But one day…

  • Because of that…

  • Until finally…

  • And ever since then…

Probeer eens deze structuur voor jouw zakelijke presentatie:

  • Once upon a time… – “Onze klanten worstelden met inefficiënte processen.”
  • Every day… – “Ze verloren kostbare tijd en geld.”
  • But one day… – “We ontdekten een manier om dit met 40% te verbeteren.”
  • Because of that… – “We bouwden een oplossing op maat.”
  • Until finally… – “Hun hele workflow is nu geautomatiseerd.”
  • And ever since then… – “Ze besparen maandelijks duizenden euro’s.”

3. Kies de juiste verteller

Niet iedereen op een leidinggevende positie binnen de organisatie is automatisch een goede spreker. Laat iemand presenteren die werkelijk verbinding kan maken. Of zorg dat degene die zal moeten speechen coaching krijgt om het verhaal te versterken.

4. De omgeving doet ertoe

De presentatielocatie is bepalend voor de impact. Kies een ruimte die past bij je verhaal. Ik geef presentaties in allerlei settings, maar ons clubhuys het Neherlab Auditorium blijft een favoriet. Het is een intieme, sfeervolle ruimte waar mensen zich op hun gemak voelen, en waar verhalen echt landen. Door de steile tribune heb je echt (oog)contact met je publiek. Het is dus gemakkelijk om je publiek te lezen, maar ook om interactie op te zoeken.

5. Durf anders te zijn

Experimenteer met de vorm. Moet alles in één keer? Of kun je meerdere sessies plannen? Soms werkt het beter om in kleinere groepen te presenteren, zodat mensen zich meer betrokken voelen en interactie mogelijk is. En wat doe je met je slides? Zijn ze nog steeds even saai? Met veel bullet points? Maak er iets unieks van, met de technologie van vandaag is het bijna onmogelijk om er niét iets moois van te maken. En ook hier geldt: weet je niet hoe, schakel dan professionals in. Wij kunnen ook bij presentatie design ondersteunen.

Het verschil maken 

Storytelling is geen trucje. Het is een manier van denken, spreken en verbinden. Zeker in een wereld waarin aandacht schaars is en vertrouwen moeilijk te winnen, wint degene met het beste verhaal.

Of je nu een CEO bent, consultant, teamleider of salesprofessional – als je het verschil wilt maken, moet je leren hoe je je boodschap omzet in een verhaal met impact.

En dat begint met het besef: presenteren is niet vertellen wat je weet. Het is zorgen dat de ander het voelt, begrijpt en onthoudt

Check de post over Jeroen Roozendaal, bestuur RB en Manager Operations Adwise, hoe hij als echte professional  een next level performance heeft neergezet. 

Klaar om jouw presentatie anders aan te pakken? 

Wil je leren hoe je storytelling toepast in jouw presentaties? Neem contact op of bekijk onze Masterclasses.

Training op een echt groot podium, in ons rijksmonumentaal auditorium met theater sfeer. In alle rust, intensief te werken aan jouw presentatievaardigheden met expert en sprekers 🎤 Perfecte omgeving voor het versterken van de kwaliteit in content, design, en delivery.

Voor wie? Professionals die hun presentatievaardigheden willen verbeteren. Managers die plannen, veranderingen moeten presenteren. Iedereen die aan zijn/haar presentatievaardigheden wil werken op topniveau.

Mandy Schild

Presentatie-expert met kennis, talent en ervaring betreft visualisatie en het memorabel maken van presentaties. Creatief ondernemer (medeoprichter Speakers Club, eigenaar Savvy Lab en Neherlab Auditorium), visualizer, Hotello, marketeer (MSc.) en Savvy.

“A woman on a mission” mijn missie is om het bestaande paradigma over presentaties te doorbreken. En iedereen naar zijn/haar next level te brengen. 

Meer over Mandy

Wil je ondersteuning, coaching of een programma volgen. Neem contact met ons op. Ook kan je nog even kijken op de download pagina voor jouw verdere eigen ontwikkeling!

 
make it memorable checklist mockup

CHECKLIST: MAKE IT MEMORABLE

Ben je benieuwd hoe je een memorabele presentatie kunt geven?

En hoe je ervoor zorgt dat mensen jouw boodschap onthouden?

Hier vind je een handige checklist met tips over aandacht, beweging, geheugen en meer om jouw presentatie te versterken. Download de checklist hier.

Naam(Vereist)

Waarom het Neherlab Auditorium?