Waarom leiders kunnen leren van Professionele sprekers!

Goede leiders zijn niet altijd goede sprekers. Excellente leiders zijn dat wel. En dus is het legitiem om te stellen dat iedereen in een leiderschapsrol een enorm voordeel heeft als hij/zij een boodschap goed kan overbrengen.

Wij zijn ervan overtuigd dat het hierbij gaat om de drie-eenheid van Content, Design en Delivery. Professionele sprekers blinken uit als ze alle drie de factoren beheersen en vanuit de Speakers Club besteden we hier dan ook veel aandacht aan. Voor business sprekers is dat niet anders. Ook voor hen geldt dat ze een boodschap – ook als die niet leuk of makkelijk te verteren is – zodanig moeten kunnen overbrengen dat ze voor iedereen duidelijk is, maar ook dat iedereen zich er door aangesproken voelt.

Een goed spreker word je niet vanzelf. Talent en durf helpen daarbij, maar noeste arbeid is voor iedereen een keiharde voorwaarde. Dit geldt zeker voor het voortraject, maar uiteraard voor het natraject, want voortdurend blijven schaven aan je presentatievaardigheden is een absolute must.

SPEAKERS CLUB OPLEIDING

Onze opleiding wordt door professionele sprekers verzorgd en is daarom absoluut transformatief. Als geen ander weten we wat nodig is om je naar een next level te brengen. We doen aan ‘reversed engineering’ en vertrekken vanuit jouw boodschap die klip en klaar moet zijn. We helpen je om tijd te nemen en samen na te denken over wat en hoe je het precies over de buhne brengt.

Onze opleiding zal jou voorgoed veranderen en op een exponentiële manier jouw standaard verhogen als het gaat om het presenteren van strategieën, cijfers, plannen en veranderingen. Door jouw betere performance krijgt elke boodschap die je brengt veel meer impact. Door jouw betere performance als spreker kan je groeien als leider.

“You make things better by making better things”

Hoe doen professionele keynote sprekers dat?

Eén ding is zeker: zij laten NIETS aan het toeval over. Op het vlak van inhoud (Content) besteden ze veel tijd aan de structuur en opbouw van hun verhaal.  Ze zorgen er daarbij voor dat het niet alleen helder te begrijpen is door het publiek, maar door gebruik van bijv. metaforen en analogieën beter wordt onthouden. Daarnaast werken ze naar een optimale vormgeving (Design), niet alleen van hun eigen verschijning op het podium, maar ook in de ondersteuning van hun presentatie met aansprekende visuals of props. Ook die elementen dragen bij tot het ‘memorabel’ maken van hun boodschap. Tot slot streven ze naar een optimale overdracht (Delivery), met veel aandacht voor verbale en non-verbale expressie. Ze verheffen het tot een kunst om met behulp van taal, stem, intonatie, volume, pauzes, mimiek, gebaren en bewegen op het podium het verhaal zodanig te brengen dat álle toehoorders zich erbij betrokken voelen. Content. Design. Delivery. Wow, het is nogal wat. Professionele sprekers zijn er dagen, weken, voortdurend mee bezig.

Hoe gaat dat bij business sprekers?

Te vaak heb ik ze meegemaakt waarbij de voorbereiding op het geven van een presentatie bestond uit het ‘samenvegen’ van een aantal Powerpoint-slides, het aaneenrijgen van een aantal quotes die al eens in het verleden waren gebruikt, het klakkeloos overnemen van een presentatie van het hoofdkantoor, of, in het allerergste geval, het pure vertrouwen op de ‘losse pols’. Te vaak dus veel te weinig oog voor een degelijke voorbereiding. Gebrek aan tijd werd meestal als reden genoemd, gebrek aan de juiste handvatten als hulp om je boodschap goed te brengen was vaak de ware oorzaak.

Mockup - Tips&Tricks

WHITEPAPER:  PRESENTATIE TIPS & TRICKS

Een aantrekkelijke en effectieve presentatie maken, hoe doe je dat nu eigenlijk?

Waar moet je rekening mee houden in een ontwerp en wat moet je absoluut niet doen.

Je leest het in deze whitepaper, speciaal voor jou opgesteld door onze presentatie designers. 

Alsof jouw presentatie op het werk op een TED Talk moet lijken…. JA DUS!

Dit verhaal gaat over wat jij kan oppikken van de beste TED talkers en andere keynote speakers ter wereld.

Moet jij ook weleens hét nieuwe plan presenteren? Of misschien is het jouw beurt om de beroerde resultaten op te leuken in een meeting? Of trap jij binnenkort af met een speech om de successen met het team te delen?

Op allerlei niveaus in organisaties worden er aan de lopende band ‘presentaties’ gegeven. Een collega pitcht een idee voor zijn eigen team van 3 mensen of jij brengt een casus in tijdens een multi-disciplinair zoom-overleg met 15 mensen of je directeur klimt op een kratje in de kantine om de jaarcijfers met bijbehorende plannen uiteen te zetten.

Het zijn allemaal echte momenten van de waarheid. Momenten waarop jij kan laten zien wat jij in huis hebt. Jij toont jouw persoonlijk leiderschap aan het publiek. Het is jouw kans om met jouw boodschap de impact te maken die jij wilde.

De 4 tips van professionele sprekers om jezelf te verbeteren op het podium (ook als dat een kratje is of gewoon in het maandagochtendoverleg)

 

TIP 1  •  3 in 1
Professionele sprekers onderscheiden bij elke performance 3 elementen van aandacht. CONTENT, DESIGN en DELIVERY. Doe dat zelf ook! Dankzij een goede samenhang tussen deze 3 elementen bereik je jouw publiek. Alleen dan weet je zeker dat het duidelijk is voor jouw toehoorders. Dat ze zich aangesproken voelen.

TIP 2  • Oefenen, Oefenen, oefenen
Het is statistisch onmogelijk dat er zoveel ‘natural speakers’ zijn onder de professionele sprekers. Dat betekent dat het gros enorme blunders en fouten heeft gemaakt om op dit punt te komen. Met andere woorden: ze hebben er noeste arbeid voor geleverd. Ze hebben eindeloze meters gemaakt. Het betekent ook dat je LEF en doorzetttingsvermogen nodig hebt. Zorg ervoor dat je eerlijke en duidelijke feedback krijgt tijdens het oefenen. Dat helpt je enorm groeien. 

TIP 3: Het grote geheim
Hoe doen die professionele keynote sprekers dat? Zo ontspannen en gevat. Het is net alsof ze met hun beste vrienden staan te kletsen. Dat klopt dus helemaal. Het is ALSOF! Verreweg de meeste professionele sprekers laten niets (echt niets!) aan het toeval over. Het grote geheim is om alles (alles!) tot in de puntjes te plannen, voor te bereiden en te oefenen tot het helemaal eigen voelt.

Dus:

  • Structuur en opbouw van hun verhaal? Afgestemd op het publiek van die dag.

  • Metaforen en analogieën? Zorgvuldig gekozen om het publiek de kans te geven zich te identificeren of vrij te associëren.

  • Het design? Dat is niet alleen een treffende presentatie, maar ook de kleding die zij dragen, de andere visuals, het licht en de props.

  • Gewoon jezelf zijn op het podium? Jawel… maar dan tot de 7e macht. Ze verheffen het tot een kunst om met behulp van taal, stem, intonatie, volume, pauzes, mimiek, gebaren en bewegen op het podium het verhaal zodanig te brengen dat álle toehoorders zich erbij betrokken voelen.

TIP 4: Reversed Engineering
‘Excellent Presenteren’ is niet hetzelfde als ‘uit de losse pols wat vertellen’. Daarom moedigen we je aan om jouw verhaal omgekeerd in elkaar te zetten. Start de voorbereiding van jouw presentatie met de ‘outcome’ die je wilt. Beslis allereerst wat de toehoorders er sowieso van moeten hebben opgestoken. Bijvoorbeeld: het wordt een heftig jaar in 2021, maar we gaan als team ook veel lol maken. Benoem daarna de subdoelen die je graag zou willen overbrengen. Bedenk daarna welke metaforen en echte voorbeelden goed zouden illustreren wat jouw boodschap inhoudt. Als dat erop zit is het tijd voor de opbouw, de tekst en de bijbehorende visuals.

Door jouw betere performance als spreker kan je groeien als leider

Talk to inspire –> de opleiding klinkt als TLAP, maar er wordt verwezen naar Talk to Inspire. Klopt dat?  

Tijdens deze opleiding (6 maanden inclusief voor- en natraject, 3 trainingweekends) stomen wij je klaar voor ‘jouw next level’ als business spreker. Professionele sprekers en andere experts trainen, coachen en helpen je om de impact van elke boodschap die je hebt te vergroten. Of het gaat om het presenteren van strategieën, cijfers, plannen en veranderingen of dat je in een ‘standaard’ directieoverleg met meer overtuigingskracht jouw verhaal uiteenzet. Door jouw betere performance krijgt elke boodschap die je brengt veel meer impact. Door jouw betere performance als spreker kan je groeien als leider.

Nancy Rademaker - Actie

NANCY RADEMAKER

Nancy is een internationale keynote spreker met een passie voor technologie die presenteert over innovatie, klant- en medewerkers gericht ondernemen en kunstmatige intelligentie.

Heb jij de ambitie om een unieke performance neer te zetten? Bekijk dan het programma: ‘Talk to inspire