Presentatie Paradigma

Als ik een boek zou schrijven, dan zou een titel zijn: “Out of the Presentation Box” of “Presentation Shift” of “The Next Level of Presentations”. Laat mij jouw idee weten na het lezen van deze blog!

BREKEN MET PATRONEN

Ieder mens is gek op wat ‘ie al kent of vindt het in elk geval fijner om vast te houden aan wat hij of zij al kent in plaats van te veranderen en te experimenteren. Dat is met presentaties niet anders. Mijn opdrachtgevers, scholen en nieuwe stagiaires: iedereen is gewend om terug te grijpen naar de eerste templates van Powerpoint… altijd dezelfde structuur; openingsslide met titel, datum en logo, introductie, agenda en bullets!

Dat is natuurlijk niet zo vreemd. We krijgen het per slot van rekening al van jongs af aangeleerd. ‘Zo hoor je een spreekbeurt over konijnen op te bouwen’.

Mijn missie is om het bestaande paradigma over presentaties te doorbreken. Iedereen kan effectieve en mooie, of zelfs ‘next level’,  presentaties maken. Dan moeten we wel breken met de vaste, ingesleten patronen! Waarom? De wereld wordt overspoeld met informatie en om te kunnen ‘overleven’ maken we allemaal een steeds strengere selectie in wat we in ons opnemen. Hoe ben je maximaal van waarde voor je publiek? Naast jouw interessante content is de verrassende vorm ook steeds belangrijker geworden.

“You make things better by making better things”

Mockup - PresentatieCanvas

SPEAKERS CLUB PRESENTATIE
CANVAS©

Het Speakers Club presentatiecanvas© zet je aan tot denken!

Welke boodschap wil je overbrengen, hoe sluit je aan bij je doelgroep en welke middelen zet je in? Vul het canvas met je eigen content!

What is your next level?

HERINNERINGEN CREËREN

Wanneer je een presentatie maakt, besteed je daar altijd veel tijd aandacht aan. Je bent op zoek om samen met jouw publiek een gezamenlijke herinnering te creëren. Zo’n herinnering is de start van jouw impact. Dankzij een positieve of een ontroerende herinnering heb jij in elk geval bijgedragen. Alleen dan nemen de toehoorders wel andere of betere beslissingen dankzij jouw presentatie. Jouw impact weerklinkt in hoe zij zich jou en jouw boodschap herinneren.

De vraag is dus wat jij nou precies nodig hebt om herinneringen te creëren. Ga zelf maar na, wat onthoud jij na een presentatie op een event, seminar, workshop, training of vergadering? Weinig toch?

WAAR MOET JE OVERNADENKEN?

  • IETS NIEUWS!
    Introduceer nieuwe informatie om hersenen te blijven prikkelen. In het boek ‘Talk like Ted’ noemt auteur Carmine Gallo dit ’novelty’.

  • IETS VERRASSENDS!
    Gebruik een element wat het publiek niet zal verwachten. Zo blijven hun hersenen gestimuleerd. Je kan er zelf voor kiezen om de interactie met publiek op te zoeken.

  • IETS VERBAZINGWEKKENDS!
    Presenteer content die emotionele impact, humor, een traan en verbazing creëert. Denk bijvoorbeeld aan hoe je zintuigen kan prikkelen. Geur? Smaak? Bij de Food Inspiration Days doen ze dit tijdens al hun events!

  • PRIMERS!
    Zet hun hersenen in de grondverf. Hersenen vinden het ook fijn om te weten waarop ze kunnen anticiperen. Neem je publiek dus mee door structuur te bieden en hen voor te bereiden op wat komen gaat. Ook dan hou je de aandacht vast en blijft content beter hangen.

  • AFWISSELING!
    Varieer in content. Gebruik dus zowel audio (laat een geluidsfragment horen) als bewegend beeld (cinemagraphs). Misschien moeten we gewoon meer theater in de business setting brengen? Laat content leven en trigger het brein van je publiek. Een mooi voorbeeld is de oudejaarsconference van Guido Weijers.