F*ck man, wat is taal toch belangrijk!

OVER DE ROL VAN TAAL EN ZOALS HET UIT JOUw STROT KOMT.

Als spreker ben je met ontzettend veel facetten bezig. Eerst luister je natuurlijk naar een miljoen andere sprekers en spoort Simon Sinek je aan erachter te komen ‘WHY???’. ‘WHY???’ wil jij uit je bed komen en spreken? Als dat je niet heeft afgeschrokken en je bedenkt iets plausibels, dan ‘mag’ je verder.

Een barrevoetse zoektocht verder weet je waar je voor staat en het is je gelukt om er een boodschap (je what) uit te destilleren.

Daar stopt het niet.

De quest naar hoe breng ik die boodschap over, dient zich aan. De ultieme test of jouw ‘why’ en ‘what’ standhouden. Houden ze zich staande tijdens je eigen stortdouche aan oordelen? Heb je de juiste proeflezers/-luisteraars uitgekozen om je aan te moedigen in plaats van mensen die jou van je idiote plannen willen afhelpen?

Laten we aannemen dat het je is gelukt! Je hebt al jouw interne worstelingen, ervaringen en inspiratie omgezet in woorden op papier. Dit is een van de mijlpalen in jouw bestaan als spreker. Wat ontzettend knap. Je bent echt al zoveel verder dan de meesten ooit komen.

Opeens gebeurt er dan iets groots. Jouw verhaal is niet meer alleen van jou. Je wilt namelijk jouw verhaal gaan delen. Jouw verhaal is nu ook van jouw doelgroep, van jouw publiek. Vanaf nu gaat het erom dat jij je realiseert dat jouw verhaal alleen nog maar bestaansrecht heeft bij de gratie van de interactie met jouw publiek…. Oefffff.

Vangt jouw publiek de woorden op de manier waarop jij ze gegooid hebt? Anders gezegd: heb jij de woorden zo gekozen, samengesteld en uitgesproken dat jouw boodschap überhaupt kan binnenkomen en dan ook nog eens kan landen?

Bij Speakers Club noemen we dit onderwerp Lingua. Dit is een van de vier pijlers waarop een goede speech of keynote rust volgens SCIL (een assessment die jouw persoonlijke impact als spreker in kaart brengt). De andere pijlers zijn SensusCorpus en Intellectus.

Lingua gaat over de keuzes die je maakt rondom de inzet van woorden (welbespraaktheid), stemgebruik (intonatie), jouw uitspraak (articulatie) en de mate waarin je beeldspraken benut (beeldendheid). De effectiviteit van jouw speech laat zich meten door de mate waarin jouw bedoelde boodschap is overgekomen bij jouw luisteraars. Lingua speelt daar een grote rol in.

Gebruik je ‘F*ck man’ of ‘jeetjemeneetje’?

Hoe talig is jouw publiek? Welke taal zijn zij gewend? Voor welke woorden lopen ze warm? Voor welke expliciet niet? Hoe rijker jouw taal, hoe beter jij kan inspelen op hun behoefte. Welsprekendheid, eloquentie en elocutie betekenen exact hetzelfde, toch komen ze alle drie anders over. Welk woord zou jij gebruiken in welke context? (en wat zegt dat over jou?). Overigens is het voor iedereen fijn als je synoniemen gebruikt als afwisseling. We willen niemand in slaap praten.

Welbespraaktheid 2.0 is dat je de woordenschat van je toehoorder leert benutten. Je gebruikt hele andere woorden als je een zaal vol gezellige accountants hebt, dan wanneer je voor de carnavalsclub mag speechen.

Mockup - Trends&Tools

PRESENTATIE TRENDS & TOOLS

Heb je de jongere generaties in de gaten gehouden?

En gezien wat ze kunnen doen met smartphones en computers op het gebied van visuele content?

Hier vind je een waardevol document met allerlei links van nieuwe tools, handige websites en royalty free fotografie. 

Jouw stem verklapt meer dan je denkt

Soms sta je met iemand te praten en dan voel je dat iemand zenuwachtig of gehaast is. Vaak wordt het verraden door lichaamstaal of oogopslag (corpus), maar jouw intuïtie is ook feilloos in staat om te registreren dat iemand zenuwachtig of gehaast praat. Wie helpt jou met ademhaling, toonladders en andere oefeningen? Goed variëren in volume, toonhoogte en klankkleur betrekt jouw toehoorders nog meer bij jouw speech. Wist je dat je een zaal stil kan krijgen door zelf zachter te gaan praten? Krachtig instrument die stem van jou.

Kunnen jullie me verstaan achterin?

Natuurlijk heb jij je voorbereiding voor elkaar en is technisch alles op orde in de zaal. Toch zegt jouw sterk ontwikkelde intuïtie dat ze je misschien niet goed verstaan. Hoe kan dat nou? Je hebt versterking en je praat hard genoeg… Dat kan komen door je articulatie, jouw manier van uitspreken. Bij grote podia is het extra belangrijk dat je je bewust bent van alle spieren in je gezicht. Om in een grote zaal te spreken is het van belang dat je leert ‘distantiëren’ (op verschillende afstanden woorden uitspreken).

Tip: Probeer in de auto of onder de douche de komende dagen 100 keer de volgende woorden uit te spreken op verschillende afstanden:

  • Schilpadsoepdistributie
  • Bewonderenswaardige opofferingsgezindheid
  • Drankbestrijdersvereniging
  • Smeekschriftschrijfster
  • Arteriosclerose

Je zal merken dat je leniger wordt en op jouw commando ook beter kan articuleren.

Smeuïge lasagne bolognese met versgeraspte parmigiano of liever pasta?

Beeldend taalgebruik is cruciaal om je boodschap over te brengen. Waarom zou je huis zeggen als je een vervallen boerderij of ‘villa zoals die in de film Schatjes’ kan bedoelen?

Natuurlijk is het wel oppassen geblazen dat je niet verzandt in het gebruik van te pittoresk taalgebruik om het kleurenpalet van het schilderij van jouw speech op te luisteren. Je wilt de aandacht van je publiek vast houden of zelfs nog verder naar binnen trekken.

Laat je daarnaast niet afschrikken door woorden zoals metafoor en allegorie. Het zijn gewoon vergelijkingen die helpen om jouw boodschap in het brein van de toehoorder te planten. ‘In de dorre woestijn van zijn hart’ geeft meteen aan dat deze meneer veel heeft meegemaakt en er niet zo goed van af is gekomen.

Gewoon doen dus!

Take Aways

  1. Laat je in de ‘schrijffase’ niet afleiden door vooruit te lopen en te bedenken ‘hoe’ je het gaat overbrengen.
  2. Al jouw speeches rusten op 4 pijlers (Sensus, Corpus, Intellectus, Lingua)
  3. Bij Lingua is jouw stemgebruik een sleutel tot succes (timbre, volume, hoogte)
  4. Bij Lingua is jouw uitspraak bepalend (articuleer ik goed?)
  5. Bij Lingua tellen de woorden die je wél kiest (vocabulaire, welbespraaktheid)
  6. Lingua moedigt je aan om beeldend te vertellen (beeldspraak, figuurlijk praten)

Denk jij bij het lezen van dit artikel ‘Ik kan wel wat hulp gebruiken bij mijn speech of keynote!’, ‘Ik wil graag naar mijn next level’? Komt goed uit! De Speakers Club heeft coaches en experts die jou op elk facet van jouw speech kunnen helpen. Of het nu gaat over ‘taal’ of ‘CONTENT’ zoals hierboven of dat jouw worsteling meer ligt bij ‘DESIGN’ of de manier waarop je het over de bühne brengt (DELIVERY), wij staan graag voor je klaar om met jou naar your next level te gaan!

Kees pannevis

KEES PANNEVIS

Als oprichter van diverse bedrijven heeft Kees de ervaring en het inzicht om iedere presentatie tot een ware performance om te toveren. Met zijn skills als speechschrijver heeft hij keynote sprekers geholpen hun verhalen te transformeren tot memorabele speeches. Maar daar houdt het niet bij op: Kees is innovator en initiatiefnemer in hart en nieren en weet daarom met creatieve blik een traditionele presentatie buiten zijn kaders te zien en er een originele draai aan te geven. De invalshoek die jij nooit had bedacht? Die vindt Kees zonder moeite!

Wil je ondersteuning, coaching of een programma volgen. Neem contact met ons op. Ook kan je nog even kijken op de download pagina voor eigen ontwikkeling!