Als spreker ben je met ontzettend veel facetten bezig. Eerst luister je natuurlijk naar een miljoen andere sprekers en spoort Simon Sinek je aan erachter te komen ‘WHY???’. ‘WHY???’ wil jij uit je bed komen en spreken? Als dat je niet heeft afgeschrokken en je bedenkt iets plausibels, dan ‘mag’ je verder.
Een barrevoetse zoektocht verder weet je waar je voor staat en het is je gelukt om er een boodschap (je what) uit te destilleren.
Daar stopt het niet.
De quest naar hoe breng ik die boodschap over, dient zich aan. De ultieme test of jouw ‘why’ en ‘what’ standhouden. Houden ze zich staande tijdens je eigen stortdouche aan oordelen? Heb je de juiste proeflezers/-luisteraars uitgekozen om je aan te moedigen in plaats van mensen die jou van je idiote plannen willen afhelpen?
Laten we aannemen dat het je is gelukt! Je hebt al jouw interne worstelingen, ervaringen en inspiratie omgezet in woorden op papier. Dit is een van de mijlpalen in jouw bestaan als spreker. Wat ontzettend knap. Je bent echt al zoveel verder dan de meesten ooit komen.
Opeens gebeurt er dan iets groots. Jouw verhaal is niet meer alleen van jou. Je wilt namelijk jouw verhaal gaan delen. Jouw verhaal is nu ook van jouw doelgroep, van jouw publiek. Vanaf nu gaat het erom dat jij je realiseert dat jouw verhaal alleen nog maar bestaansrecht heeft bij de gratie van de interactie met jouw publiek…. Oefffff.
Vangt jouw publiek de woorden op de manier waarop jij ze gegooid hebt? Anders gezegd: heb jij de woorden zo gekozen, samengesteld en uitgesproken dat jouw boodschap überhaupt kan binnenkomen en dan ook nog eens kan landen?
Bij Speakers Club noemen we dit onderwerp Lingua. Dit is een van de vier pijlers waarop een goede speech of keynote rust volgens SCIL (een assessment die jouw persoonlijke impact als spreker in kaart brengt). De andere pijlers zijn Sensus, Corpus en Intellectus.
Lingua gaat over de keuzes die je maakt rondom de inzet van woorden (welbespraaktheid), stemgebruik (intonatie), jouw uitspraak (articulatie) en de mate waarin je beeldspraken benut (beeldendheid). De effectiviteit van jouw speech laat zich meten door de mate waarin jouw bedoelde boodschap is overgekomen bij jouw luisteraars. Lingua speelt daar een grote rol in.