Rico Bakker is podcastmaker, spreker en auteur van het boek ‘De kracht van een slecht idee’ dat sinds april in de winkels ligt. Hij helpt mensen/organisaties los te komen van hun klassieke perspectieven en vaste denkpatronen door nieuwe denkpaden aan te boren. Binnen verschillende organisaties gebruikt hij slechte ideeën als middel om onconventionele antwoorden te vinden op essentiële vraagstukken.
Creatief denken is één van de belangrijkste vaardigheden in de 21e eeuw. Vaak wordt ons echter geleerd ‘wat te denken’ in plaats van ‘hoe te denken’. We worden getoetst door de juiste antwoorden te geven op – misschien wel – de verkeerde vragen. Het gaat namelijk niet alleen om hoe slim je bent, maar ook om ‘hoe ben je slim’. Onze hersenen zijn snel en efficiënt door de verbindingen die we elke dag maken. Die verbindingen houden ons leven georganiseerd en voorspelbaar. Ze helpen ons problemen op te lossen met weinig moeite, en door logisch en systematisch te denken. Dat is geweldig, want logica brengt ons veilig en snel van A naar B. Maar soms weerhoudt het ons ervan om alternatieve perspectieven te zien.
Hoewel we vaak denken dat we vrijheid nodig hebben om creatief te zijn, kunnen beperkingen verrassend genoeg de meeste creativiteit opwekken. Als we aders willen denken, moeten we andere vragen stellen. Vragen die leiden tot krankzinnige, onrealistische en ronduit slechte ideeën. We zouden iets vaker mogen leven alsof het onze eerste dag is. Op die manier komen we los van onze aannames en krijgen vernieuwende denkrichtingen een kans.
Hoe je dat kunt doen? Dat hoor je in Rico’s keynote presentatie over ‘de kracht van een slecht idee’!