4. STA ER VOOR JE PUBLIEK
Presenteer je voor jezelf of presenteer je voor je publiek? Alhoewel het een makkelijke vraag lijkt, blijkt het antwoord dat niet altijd te zijn. āBesef je ten alle tijden dat je voor je publiek staat te praten, niet voor jezelf. Zij maken de commitment om jou hun aandacht te geven en naar jou te luisteren, dus je bent het ze verschuldigd om daar jouw effort in te stekenā, vindt Richard. āAls jij het spreken serieus neemt, neemt je publiek jou ook serieus. Zo zorg ik bijvoorbeeld zelf altijd dat ik ruim van tevoren aanwezig ben met mijn technicus om de techniek door te lopen, want dan weten we zeker dat alles loopt. Al moet ik er om 8 uur zijn terwijl ik pas om 5 uur moet spreken, dat is iets wat ik voor mijn werk over heb. Alles om te zorgen dat ik straks op het podium kan staan en het publiek volledig kan meenemen, ik doe het immers voor hen.ā
DO: Maak voor jezelf een checklist die je moet hebben doorgelopen voordat je het podium opstapt: heb ik mijn presentatie getest, nagedacht over mijn outfit, achtergrondresearch gedaan naar de locatie, de inhoud met de opdrachtgever afgestemd, etc.? Wees je er ook bewust van dat je jouw presentatie niet als spiekbrief gebruikt; de presentatie is er om het publiek te helpen, niet voor jouzelf.