
PrESENTATIE CANVAS©
Het Speakers Club presentatiecanvas© zet je aan tot denken!
Welke boodschap je wilt overbrengen, hoe sluit je aan bij je doelgroep en welke middelen je gaat inzetten. Vul het in met je eigen content!
What is your next level?
Het Speakers Club presentatiecanvas© zet je aan tot denken! bekijk hem hier.
Als je op zoek bent naar een snelle en gemakkelijke manier om betere presentatievaardigheden te leren, is deze E-learning een goed om mee te beginnen.
Ons keurmerk? Wil jij de volgende stap in jouw sprekerscarriere zetten?
Ons keurmerk? Wil jij de volgende stap in jouw sprekerscarriere zetten?
Met het einde van het jaar in zicht is dit hét moment waarop we onszelf altijd de vraag stellen: wat heb ik te delen en hoe maak ik een kerst en/of eindejaarsspeech? Wat wil je nu precies met je collega’s (of familie en vrienden) delen? Hoe pak je het nu slim aan, zo’n speech rondom de kerst? Geen zorgen: wij hebben hier wat makkelijke tips voor je die het geven van jouw eindejaarsspeech een stuk eenvoudiger en – niet geheel onbelangrijk – leuker maakt om naar te luisteren. Want jouw boodschap mag zeker gehoord worden, je moet alleen weten in welk cadeaupapier je hem het beste kunt verpakken ;-). Lees je mee?
Als er een speech is die vaak bol staat van de clichés is het de eindejaarsspeech of kerstspeech wel. Dat lijkt misschien heel grappig, maar eigenlijk is het alleen maar heel saai en vervelend om naar te luisteren. Clichés zijn clichés geworden omdat ze te vaak zijn gebruikt en daar zit je publiek echt niet op te wachten zo vlak voor hun kerstvakantie, trust us. Niets voelt leger – en ook behoorlijk ondankbaar naar je medewerkers/collega’s – dan wanneer jij met clichés gaat strooien. Laat alle voor de hand liggende quotes en opmerkingen daarom achterwege en maak een geheel eigen speech. Daar kan je de volgende tip vast ook goed voor gebruiken…
Ook leuk om te lezen! 5 talk clichés van TED Talk
Het lijkt een hele logische tip, maar toch wordt hij vaak vergeten of onderschat: stem je speech af op je publiek. Wat willen zij precies van jou horen? Wat leeft er onder hen, welke onderwerpen zijn voor hen belangrijk? Als je daar met je speech op kan inspelen, zorg je er niet alleen voor dat je beter bij ze binnenkomt, maar kan je ook een boodschap meegeven die beter blijft hangen. En dat is uiteindelijk natuurlijk wat je wil doen met jouw speech, impact maken. Vergeet daarom niet tegen wie je het hebt. Een speech voor de directie of een speech voor alle medewerkers ziet er toch altijd heel anders uit, zelfs al snijd je dezelfde onderwerpen aan. Sta er daarom extra bij stil wie er naar jou zitten te luisteren en wat je hen echt wil meegeven.
Je presentatie next level maken?
Speakers Club gelooft dat succesvolle presentaties uit de juiste balans bestaat tussen drie componenten: memorabele content, aantrekkelijk design en pakkende delivery. Alle content, coaching en programma’s zijn gestoeld op deze structuur. Bekijk het model op de homepage!
Niemand zit te wachten op een ellenlange speech waarin vooral veel woorden worden gebruikt, maar niks wordt gezegd. Zorg er daarom voor dat je je speech kort en bondig houdt en maak hem vooral niet te zwaar. Je wil je collega’s, vrienden of familie natuurlijk niet met een depressief gevoel het nieuwe jaar in sturen. Hou het daarom luchtig en maak hier en daar een grapje om de sfeer er goed in te houden. Bedenk dat een sterke speech maar uit drie onderdelen hoeft te bestaan: een sterke opening (quote, leuk feitje of een verhaal), een waardevol middenstuk en een mooi slot. Zo simpel is het!
Wil je lachen, kijk naar deze kerstspeech van deze Universiteit (de grap zit op 4 minuten). Dit is als grap opgezet, toch zie dit soort presentaties best vaak in het bedrijfsleven.
Wees je bewust van wanneer je jouw speech gaat houden. Helemaal aan het begin kan het rommelig zijn; na een kwartiertje zijn de eerste glazen alweer leeg. Een paar glazen verderop is jouw publiek al niet meer zo scherp (en gewillig) om echt te luisteren. Zorg ook dat je zelf niet al een gezellig borreltje te veel hebt gehad. Één foute oom is genoeg . Onze tip is om vast in de uitnodiging te zetten dat de borrel start om bijvoorbeeld 16.30uur en dat je om 17uur graag een woordje zal richten tot iedereen. Laat om 16.55uur een glaasje bubbels of rabarbersap rondgaan, zodat iedereen met volle glazen kan klinken op afgelopen en komend jaar! Proost!
Naast timing qua tijd is timing in hoe spreekt ook essentieel om betrokkenheid te verhogen, rust in je verhaal of bij een grappig is cruciaal om de boodschap te laten landen bij je publiek.
Check de pauzes die Obama gebruikt in zijn speech:
Wat breng je mee om je verhaal kracht bij te zetten? Hoe ga je de harten raken van je team?Dat kan door visuele content! Er is zoveel content beschikbaar die je kan inzetten tijdens jouw speeches. De kracht van visuele content is dat het laagdrempeliger en overtuigender is dan tekst. Het is een enorm effectieve manier. Dit komt doordat beeld 60.000 keer sneller wordt verwerkt door onze hersenen dan tekst. Het kost ons minder moeite om iets visueel te interpreteren dan te lezen. En in deze gehaaste wereld is dat best efficiënt.
Fotografie: Gebruik foto’s i.c.m. tekst en overtuig! (Onthoud: geen cliché, geen slechte kwaliteit, geen praatje plaatje – veerkracht is niet per se een veer bijvoorbeeld)
Video: video’s zijn effectief voor het presenteren van een probleem en het tonen van een oplossing die jouw product/dienst biedt. Daarnaast kan je beter je boodschap overbrengen omdat het een emotie teweegbrengt. Video is booming! Check onze voorbeelden in deze blog!
Infographics stijl data: visualiseer je data op een creatieve manier! Heb je wel eens naar infogram gekeken?
Illustraties: Strak of speels, een illustratie is effectief. Echter roept het vaak minder emotie op dan een foto of een video. Kijk op Drawify om een praatplaat te maken.
Screenshots/demo: je publiek inzicht geven in je dienst/product vanuit een ander perspectief. Je kan je claims ondersteunen. Bijv. door het aantal sales of reviews o.i.d. te tonen.
Memes: Positieve emoties uitlokken bij je doelgroep. Humor is altijd effectief.
GIFs: dat lijkt weer helemaal hot te zijn. In de jaren ’90 stonden PowerPoints er vol mee en in 2000 was het ouderwets, in presentatieland en online is het terug van weggeweest. Gebruik humor. Zie hier
Niets zo demotiverend als een kerstspeech waarin je jouw collega’s vergeet te bedanken voor het afgelopen jaar. Als je iets wil bereiken met je kerstspeech, dan is het wel om iedereen met een fijn gevoel het jaar af te laten sluiten en ze te motiveren voor het nieuwe jaar. Vergeet daarom niet om iedereen – op jouw eigen manier – te bedanken en ze het gevoel te geven dat ze gewaardeerd worden. Dat zorgt vast voor een heleboel blije gezichten, hoe simpel het ook lijkt! Iedereen vindt het fijn om gewaardeerd te worden… Mocht je voor iedereen een persoonlijke noot hebben (heel tof!), vergeet dan echt -maar dan ook echt– niemand.
Kan jij, ook na het lezen van deze tips, wat extra hulp gebruiken met het opzetten van jouw kerstspeech? Download dan hieronder ons presentatiecanvas, dan weet je zeker dat jij straks punten scoort bij jouw publiek!
Het Speakers Club presentatiecanvas© zet je aan tot denken!
Welke boodschap je wilt overbrengen, hoe sluit je aan bij je doelgroep en welke middelen je gaat inzetten. Vul het in met je eigen content!
What is your next level?
WhatsApp ons