fbpx

3 aspecten waar je als spreker in moet investeren

3 aspecten waar je als spreker in moet investeren

3 aspecten waar je als spreker in moet investeren

De kracht van een goede performance, waar zit die hem nu precies in? Wij geloven in de waarde van drie componenten ‘content’, ‘design’ en ‘delivery’ en de manier waarop deze componenten op elkaar afgestemd zijn wanneer je een performance opzet. En laten deze drie aspecten nu nét aan bod zijn gekomen toen wij spreker Sydney Brouwer bevroegen over het sprekerschap en keynote sprekers. Hij geeft namelijk aan dat dát in zijn ogen de drie aspecten zijn waar je als spreker in moet investeren, zoals je hieronder kan lezen.

1. De waarde van je verhaal

Je performance staat en valt met de waarde van je verhaal, aldus Sydney: “Ik geloof in de 3 E’s – educatie, entertainment en empowerment – die ik heb geleerd van Remco Claassen. Die móeten in je presentatie zitten. Wel is het me opgevallen dat educatie – de inhoud – tegenwoordig minder belangrijk lijkt dan hiervoor. Sprekers zorgen er nu vooral voor dat publiek het event gaaf vindt. Natuurlijk is het belangrijk dat je iets vernieuwends te melden hebt, maar nog belangrijker is dat je dat op een leuke, aansprekende manier doet. De beste sprekers hebben dan ook vooral entertainmentwaarde. Heb je dat niet, dan is het alsof je een college bijwoont. Daar is niemand ooit enthousiast van geworden. Dat is de grote kracht van de spreker: iedereen kan vertellen, maar de manier waarop, de energie, de interactie, dat is uiteindelijk belangrijk.”

2. Je delivery

Dat leidt ons naar het volgende punt, namelijk de delivery van het verhaal wat je vertelt. Want de manier waarop je een verhaal overbrengt, daar gaat veel tijd en energie in zitten, stelt Sydney: “De stijl van de spreker is heel belangrijk. Er zijn naast mij nog een aantal andere sprekers die in Nederland over klantgerichtheid spreken. De ene houdt wel van interactie, de ander niet. De ene zit veel meer op de emotie, de ander pakt er modellen bij. Mijn stijl is energiek met snelle, gevatte interactie. Het helpt daarbij vast dat ik jarenlang aan improvisatietheater heb gedaan. Ik wil iedere zaal meenemen naar een bepaald niveau, maar de mensen in de zaal bepalen de sfeer heel erg. De vraag is hoe je eventuele weerstand kan weghalen, dat zit hem naar mijn mening vooral in je delivery. Een belangrijke investering voor mij was daarom om aan stemcoaching te doen om zo nog krachtigere performances neer te zetten.” 

3. De visuals die je gebruikt

Last but not least zijn de visuals die je tijdens je performance een waardevolle investering, vindt Sydney.

“In principe heb ik mijn presentatie zelf niet nodig, want alles zit in mijn hoofd. Maar de presentatie die je gebruikt moet mensen helpen de structuur van het verhaal te volgen. Ook moet het er achteraf voor zorgen dat mensen zich je verhaal blijven herinneren, dat lukt vaak het beste met een wow-effect. Ik vind zeker niet dat de presentatie het werk moet doen. Zelf werk ik vooral met foto’s, waar soms een zin, vraag of woord op staat. Daarin probeer ik mijn huisstijlkleuren, blauw en wit, terug te laten komen.

De foto’s zijn ter illustratie van de verhalen die bij het bedrijf passen en die ik die keer wil vertellen. Ik vind het belangrijk om hierin flexibel te blijven, ik gebruik de foto’s dan ook niet in een standaard volgorde. Maar het is natuurlijk gaaf als mensen aangeven dat ze je presentatie mooi vinden. Daarom zie ik de waarde in van sterke visuals, want het draagt zeker bij aan je algehele performance.”

Waar moet je dus in investeren volgens Sydney?

  • De waarde van je verhaal, die je geeft door aan de inhoud van je performance te werken én aan de manier waarop je jouw boodschap overbrengt

 

  • Jouw delivery, jij maakt jouw performance eigen door te investeren aan jouw eigen sprekersstijl

 

  • De visuals die je gebruikt, zodat je publiek zich jouw verhaal makkelijker kan blijven herinneren na afloop
Sydney Brouwer
Keynote speaker

Sydney Brouwer

‘Klantgericht leiderschap en ‘Six Star Service’. Dat zijn de onderwerpen waar Sydney Brouwer je alles over kan vertellen. Door middel van humor, praktische voorbeelden en ondoorgrondelijk enthousiasme neemt hij je mee in de wereld van klantgerichtheid en klantbeleving. Zijn focus? Humanity terug de business in brengen en bedrijven helpen klanten te transformeren tot fans. Op basis van zijn grondige onderzoek naar bedrijven die klanten én werknemers consequent in fans veranderden heeft hij zijn verschillende lezingen opgebouwd: empirisch onderbouwd, maar gebracht met een flinke dosis humor en enthousiasme. Sydney bereidt bedrijven voor op klantgerichtheid 2.0.

Wil je ondersteuning, coaching of een programma volgen. Neem contact met ons op. Ook kan je nog even kijken op de download pagina voor eigen ontwikkeling!

pdf icon green

Download pdf versie!

We hebben speciaal voor onze lerende lezers het artikel als een offline document (.pdf) opgemaakt. Wil je het bijvoorbeeld lezen op je tablet? Het pdf document heeft een lichte achtergrond en je kan notities maken.

Download hier de pdf versie van de blog